Prima pagină > EXCLUSIV TV > Lecţia de ştiinţă (Epidoul 26) – Avion cu motor, ia-mă şi pe mine-n zbor…

Lecţia de ştiinţă (Epidoul 26) – Avion cu motor, ia-mă şi pe mine-n zbor…

Rubrică de prof.dr.ing. Luminiţa VINŢAN

Zborul i-a fascinat pe oameni încă din cele mai vechi timpuri. Inspiraţi din legenda lui Icar, marii oameni de ştiinţă ai tuturor timpurilor au căutat să găsească soluţia prin care omul să-şi poate îndeplini visul de a vedea lumea de sus.

Istoria ştiinţei ne spune că genialul Leonardo da Vinci a fost primul care şi-a îndreptat atenţia spre crearea unui aparat de zbor. Acesta a proiectat de altfel un aparat numit ortopter care, din punct de vedere ştiinţific avea toate şansele să se ridice de la sol. Doar că, potrivit schiţelor lui da Vinci, pentru a-şi lua zborul, aripile ataşate membrelor omului trebuiau să-l facă pe acesta să-şi mişte în acelaşi timp mâinile şi picioare, lucru care
s-a dovedit a fi imposibil de realizat.

Mai târziu, în secolul al XVII-lea, preotul italian Francesco da Lana îşi imagina, la rândul său, o corabie zburătoare, care ar fi trebuit să se poată ridica în aer cu ajutorul a patru globuri din metal, golite de aer. Acest proiect fantezist a rămas şi el nerealizat. Totuşi, spre sfârșitul secolului al XVIII-lea, omul a reuşit să urce spre cer cu ajutorul balonului umplut cu aer cald.

În secolul următor, au fost construite primele planoare, de către inginerul german Otto Lilienthal, care a murit într-o încercare de a zbura. Însă planorul a reprezentat primul pas spre construirea unui aparat mai greu decât aerul care să se deplaseze prin mijloace proprii.

Principiul care a stat la baza creaţiei avioanelor moderne, a fost enunţat de matematicianul şi medicul elveţian Daniel Bernoulli, în 1783. Acesta şi-a dat seama că dacă un lichid sau un gaz se scurge cu viteză mare, are o presiune mai scăzută decât la o scurgere lentă. Aerul fiind un amestec de gaze, observaţia devine valabilă şi în cazul lui. Dacă aerul se întâlneşte cu aripile unei păsări în mişcare, va pătrunde parţial pe deasupra, parţial pe dedesubtul lor. Datorită faptului că faţa superioară a aripii este arcuită, deci mai lungă decât faţa inferioară, aerul va parcurge o distanţă mai mare deasupra aripii. Aceasta va creşte viteza curentului de aer deasupra aripii, astfel aerul va exercita o presiune mai mică pe faţa superioară a aripii decât pe cea inferioară. Diferenţa de presiune va împinge aripa în sus. Această diferență de presiune poartă numele de forţă de ascensiune aerodinamică.

Utilizând acest principiu al lui Bernoulli în construirea aparatelor de zbor, au apărut primii pionieri ai aerului, de-a lungul întregului secol XIX. Prima reuşită îi aparţine lui Sir George Gaylay, supranumit tatăl aviaţiei, care a construit în 18356 primul planor care a şi zburat. I-a urmat, în 1897, francezul Clement Ader, care a reuşit să ridice de la sol un planor cu un motor cu elice. Acestuia, de altfel, îi este atribuit în istorie, titlul de inventator al primului avion din lume care a zburat efectiv. Chiar dacă zborul a însemnat de fapt doar un salt de câţiva metri de la sol.

Primul zbor cu adevărat reuşit a fost cel realizat cu aparatul fraţilor Wilbur şi Orville Wright câţiva ani mai târziu, în 1903. Aceştia au reuşit să parcurgă cu aeroplanul 36 de metri în 22 secunde, zborul având loc la Kitty Hawk, în Carolina de Nord (SUA). În 1908, Henri Farman a reuşit să zboare pe o distanţă de un kilometru, iar un an mai târziu, tot un francez, Louis Blériot, a traversat în zbor Canalul Mânecii.

Românii se pot lăuda la rândul lor cu performanţele tehnice obţine de zburători pasionaţi precum Aurel Vlaicu, Traian Vuia sau Henri Coandă (care a proiectat primului avion cu reacţie, în 1910).

Anunțuri
Categorii:EXCLUSIV TV
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Ghiocel07

Niciodata nu e prea tarziu !

AFACERI IN VALEA JIULUI

Ati accesat cotidianul on-line AFACERI IN VALEA JIULUI. Se actualizeaza zilnic !

%d blogeri au apreciat asta: