Prima pagină > EXCLUSIV TV > Lecția de știință (32) – Eurotunelul

Lecția de știință (32) – Eurotunelul

Rubrică realizată de prof.dr.ing. Luminița Andronache Vințan

Considerat drept una din cele şapte minuni ale prezentului şi cea mai importantă construcţie europeană a secolului XX, Eurotunelul, celebra cale de comunicaţii care leagă Franţa de Marea Britanie pe sub Canalul Mânecii a fost imaginată cu mult timp înainte de 1994, anul finalizării impresionantei lucrări inginereşti.

Ideea construirii unui astfel de tunel a fost avansată, pentru prima dată, încă din anii 1800. Există date conform cărora, în 1802, inginerul francez Albert Mathieu Favier a venit cu o primă idee pentru construirea unui tunel, idee care a fost ulterior susţinută și de englezul Henry Mottray, în 1803. Deşi Favier a reuşit să obțină aprobarea lui Napoleon Bonaparte pentru construcţie, proiectul a fost, în final, respins de britanici, de teamă, probabil, că tunelul ar facilita cucerirea Angliei de către francezi.

După 1830, odată cu apariţia trenurilor cu aburi şi construirea reţelei britanice de cale ferată, au apărut primele propuneri de tunel feroviar. Inginerul francez Aime Thome de Gamond a studiat, timp de 30 de ani, modalităţile de punere în aplicare a unui astfel de proiect. La 25 august 1855, Regina Victoria și Napoleon al III-lea au aprobat construirea tunelului propus de Thome de Gamond, care a fost, ulterior, prezentat în cadrul Expoziţiei Universale de la Paris, din 1867. În 1880, compania Beaumont a efectuat primele lucrări de excavare, pe cele două maluri ale Canalului.
La 26 iulie 1957, a fost creat un grup de studiu pentru realizarea proiectului, care a propus, după o evaluare de trei ani, construirea unui tunel feroviar cu două galerii principale, plus una de serviciu. Proiectul a fost lansat la 17 noiembrie 1973, de către premierul britanic Edward Heath şi de Georges Pompidou, preşedintele francez, dar criza petrolului din acea perioadă a dus la abandonarea lui, în 1975.

La 30 noiembrie 1984, guvernele britanic şi francez au anunţat intenţia de a căuta investitori privaţi pentru construcţia şi operarea tunelului, fără finanțare publică.Doi ani mai târziu, la 20 ianuarie 1986, premierul britanic Margaret Thatcher și președintele francez François Mitterrand au anunţat, că a fost selectat proiectul propus de Consorţiul Franco-Britanic ”France-Manche-Channel Tunnel Group”. La 14 martie, a fost semnat contractul de concesiune asupra tunelului, pentru o perioadă de 55 de ani.

Lucrările pentru Eurotunelul care leagă Franţa de Anglia au început de ambele părţi ale Canulului Mânecii: la 15
decembrie 1987, în Marea Britanie şi la 28 februarie 1988, pe malul francez. Echipele franceză și britanică s-au
întâlnit, la 1 decembrie 1990, la o distanță de 22,3 km de malul britanic şi la 15,6 km de cel francez.

La 6 mai 1994, a avut loc deschiderea oficială, de către Regina Elisabeta a II-a şi de către preşedintele François
Mitterand. Eurotunelul leagă terminalul britanic Folkestone (sud-estul Angliei) de cel francez, Coquelles, situat lângă Calais (vestul Franţei). La 19 decembrie 1997, cele două guverne şi-au dat acordul de prelungire a actului de
concesionare până în anul 2086.

Eurotunelul este cel mai mare tunel din lume construit sub apă. Are o lungime totală de 50 km, dintre care 38 sunt foraţi sub apă. Are o adâncime medie de 40 m sub nivelul apei. La construcția lui au participat aproape 15.000 de ingineri, tehnicieni și muncitori.Tunelul este format din trei galerii: două galerii pentru transportul feroviar, câte unul pentru fiecare sens şi o a treia galerie de serviciu, situată central.

Anunțuri
Categorii:EXCLUSIV TV
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Ghiocel07

Niciodata nu e prea tarziu !

AFACERI IN VALEA JIULUI

Ati accesat cotidianul on-line AFACERI IN VALEA JIULUI. Se actualizeaza zilnic !

%d blogeri au apreciat asta: